За четвърта поредна година пълната четири часова партитура на "Страсти по Матея" от Йохан Себастиан Бах звуча в Аулата на Софийски университет „Св. Климент Охридски” на Разпети петък - по време на Страстната седмица преди Възкресение Христово.
Диригент на тазгодишния концерт беше Йосиф Герджиков - музикалният ментор, движен от задълбочените си познания за бароковото изкуство. Той обединява професионалните изпълнители с траен интерес към музиката от онова време. За концерта специално беше поканен австрийският тенор Виргил Хартингер.
Тази година инциативата беше подпомогната и от Културния център на Софийски университет „Св. Климент Охридски”.
История на творбата
Великденските пасиони са богослужебни произведения за последните дни и кръстните мъки на Иисус Христос по някое от Евангелията. Те са наследници на средновековните мистерии. Текстовете често са допълвани и обработвани от либретисти. Текстът на „Матеус пасион“ е съставен съответно от избрани части по Евангелието на Матей, както и свободно съчинени стихове на либретиста Пикандер (псевдоним на Christian Friedrich Henrici). „Матеус Пасион“ е поръчана на Бах от управата на Лайпциг през 1725, поставена е веднъж от него и остава неоценена. Творбата, която ние днес намираме за така величествена и разтърсваща, всъщност дължи живота си на Феликс-Менделсон Бартолди, който я намира и поставя около 100 г. след създаването й при небивал успех. Останалото е история, а пасионът започва да се изпълнява всяка година на Разпети петък в протестантския свят.