Начало / Новини / Новини и събития / Кръгла маса в памет на Хавиер Мариас

   
Кръгла маса в памет на Хавиер Мариас

На 15 април2024 г. в Конферентната зала в Ректората се състоя кръгла маса в памет на испанския писател Хавиер Мариас (1951-2022), организирана от Катедрата по испанистика на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и Институт „Сервантес“ – София. Хавиер Мариас, смятан от мнозина за най-добрия съвременен испански писател, е автор на 16 романа, десетина сборника с разкази, есета и статии и на редица преводи от английски език.

Кръглата маса беше открита от доц. д-р Донка Мангачева, ръководител на Катедрата по испанистика, и от Мария Луиса Сантос, директор на Институт „Сервантес“ – София. Събитието протече изцяло на испански език пред публика от представители на различни академични институции, преводачи и студенти. Модератор беше д-р Теодора Цанкова.

3
7

Специално за кръглата маса от Испания беше дошъл журналистът Хуан Крус, пръв издател и дългогодишен приятел на Хавиер Мариас. В емоционалната си реч той се спря на характерното за писателя любопитство към света, на разказваческата му нагласа и на изпипването до съвършенство на текстовете му. Критичното му отношение към някои от темите на съвременния свят като културата на отмяната също не остана незасегнато.

9

Йоанна Димитрова, студентка по испанска филология в III курс, представи преводите на Хавиер Мариас на български език, като изрази личното си отношение чрез подбора на цитати от различни произведения на испанския писател.

5

В изказването си доц. Татяна Пантева (Софийски университет) засегна някои от основните проблеми в „Сърце тъй бяло“, един от емблематичните романи на автора: критите и разкрити тайни, желанието за знание, разказването, асоциираните една с друга истории, брака.

4

Д-р Даниела Александрова (НБУ) се спря на интервютата на Хавиер Мариас, за да разкрие огромното значение, което той отдава на езика, и възгледите му за писането.

2

Кръглата маса завърши с изказване на д-р Теодора Цанкова (Софийски университет), която предложи анализ на картината на Рембранд в „Сърце тъй бяло“ от гледна точка на връзката ѝ с темите, сюжета и героите на романа.

1