Зала "Конфуций", Център за източни езици и култури
Събитието е част от серията открити лекции "Седмица на Институт "Конфуций".
Будизмът прониква в Китай в началото на първото хилядолетие сл. Хр., когато в страната вече няколко столетия съществува конфуцианство и даоизъм, което обяснява и бавното му приемане от страна на китайското общество. Въпреки това има сведения, че още през 165 г. сл. Хр. китайският император Хуанди се запознава с новата религия, а по време на управлението на императора Минди (упр. 58-76 г.) в град Лоян са докарани (на бял кон!) и първите будистки сутри. По-късно там е построен и първият в Китай будистки манастир, наречен Храм на белия кон.
Като основоположник на будистката традиция в Китай се почита партския монах Ан Шигао (安世高), пристигнал в Лоян през 148 г. и превел на китайски език около тридесет будистки съчинения. Под негово ръководство на същото място десетина чужди преводачи работят усилено върху превода на будистки сутри на китайски.През VІ век будизмът в Китай се превръща в любимо занимание за управляващата върхушка, а после и в държавна религия. Постепенно будизмът на хинаяна отстъпва мястото на будизма на махаяна, въпреки че продължително време будизмът в Китай се възприема като една от формите на националната китайска религия – даоизъм.В края на VІ – началото на VІІ век в Китай се формират основните будистки китайски школи, повлияли върху будизма на цяла Източна Азия, измежду тях са школата на трактатите; школата на сутрите; школата на чан-будизъм; школата на мантрите; школата на виная и т.н.През VІІІ-ІХ век китайският будизъм е значително повлиян от тантристкото учение.
И днес китайските будисти почитат монаха Даоан (道 安 , 312-385), въвел образцовия манастирски ред и култа към Майтрея, и индийския монах Кумараджива (санскр. Kumārajīva, кит. 鸠 摩 罗 什 , началото на V век), положил основите на класическата преводаческа школа на будистка литература на китайски език.
За лектора:
Доктор на филологическите науки Александър Федотов е професор по корейска, монголска и тибетска литература, култура, философия и религии. Интересите му са в областта на класическата поезия и по-специално в сферата на будистката поезия. Има над двадесет и пет издадени у нас и в чужбина книги и над петстотин научни студии и статии, публикувани на западни и източни езици. Специализирал е многократно в Монголия, Китай, Южна Корея, Индия и т.н. Чел е лекции в Австрия, Унгария, Русия, Южна Корея, Монголия, Тайланд, Китай, Индия, Тайван и др.