02.12.2024
На 2 декември 2024 г. проф. д.ик.н. Невяна Кръстева от Стопанския факултет към Софийския университет „Св. Климент Охридски“ впечатли международната академична общност със своето участие на International Conference on the Economics of the Decoupling (ICED 2024). Престижното събитие, организирано от FEB Zagreb и Хърватската академия на науките и изкуствата, събра водещи учени и изследователи от цял свят в Загреб, за да обсъдят ключови теми, свързани с икономическото развитие и устойчивостта.
В рамките на сесия 3, модерирана от д-р Марко Дружич, проф. Кръстева представи темата „Геймификация в образованието за създаване на навици, свързани с устойчивото развитие“. Тя акцентира върху потенциала на игровите механики да трансформират учебния процес, превръщайки сложни и понякога скучни теми, като устойчивото развитие, в увлекателно преживяване за учащите. Проф. Кръстева подчерта, че геймификацията не само стимулира интереса, но и формира дълготрайни навици, които водят до практическа ангажираност с целите за устойчиво развитие.
Основните въпроси, разгледани в изследването, включват как неформалното обучение, базирано на геймификация, влияе върху мотивацията на учащите да се запознаят с принципите на устойчивостта, както и до каква степен подобна учебна среда повишава тяхната ангажираност към конкретни практики като разделното събиране на отпадъци. Проф. Кръстева сподели емпирични данни и практически примери, доказващи, че игровите подходи водят до значително повишаване на знанията, мотивацията и активното участие на учащите.
В презентацията си тя представи и успешния образователен продукт „Майстори на рециклирането“, който е разработен с цел популяризиране на устойчивото развитие сред младите хора в България. Този иновативен продукт включва разнообразни интерактивни елементи като 3D филм, дискусии и игра „Стани еко герой!“, която ангажира участниците чрез забавни и образователни задачи. Участниците получават награди, а част от инициативата включва и засаждане на дървета, което насърчава екологично отговорно поведение. Данните от програмата показват, че тя постига средна усвояемост на информацията над 80%, което е доказателство за ефективността на геймифицираните методи в неформалното образование.
Презентацията на проф. Кръстева демонстрира как тези методи не само увеличават знанията на учащите, но също така променят тяхното отношение към устойчивите практики и ги насърчават да приложат наученото в ежедневния си живот. Нейният подход подчертава ролята на образованието като мощен инструмент за създаване на навици, които влияят положително върху индивидуалното и общественото поведение. Изследването, проведено от проф. Кръстева, свидетелства, че използването на научно обосновани геймификационни подходи,може да оптимизира неформалното обучение и да доведе до значими резултати в областта на устойчивото развитие.
Участието на проф. Кръстева в ICED 2024 е ярко доказателство за ангажимента на българската академична общност към глобалните предизвикателства. Нейната работа представлява пример за иновативно мислене и интеграция на съвременни подходи в образованието, които не само вдъхновяват нови поколения, но и подпомагат устойчивото развитие на обществото.
Изследването е финансирано по проект „European Union - NextGenerationEU, through the National Recovery and Resilience Plan of the Republic of Bulgaria, project SUMMIT BG-RRP-2.004-0008-C01".