24.09.2024
Стратегическото партньорство между Стопанския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“, SaaS платформата Shopiko (софтуер като услуга, бранд на Superhosting) и Българска Е-комерс асоциация (БЕА) вече 5 години трансферира директно ноу-хау и опит към бакалаври, магистри и докторанти от доказани практици с дългогодишен опит в електронната търговия.
„Shopiko“ предоставя на студентите безплатен достъп, всички необходими инструменти и техническа поддръжка до платформата за създаване и управление на успешен онлайн бизнес: мобилни версии и интеракция с платежни системи, с куриери, имейл решения, маркетинг инструменти като промо кодове, отстъпки и търговски промоции, както и управление на реклами в Google и Facebook.
Българска Е-комерс асоциация предоставя експертна помощ за подготовката и развитието на талантите за индустрията на електронната търговия. Над 20 от членовете на БЕА са били гост-лектори в дисциплините на Стопанския факултет: „Е-бизнес“ за бакалаврите от специалност „Бизнес администрация“; „Дигитален бизнес и иновации“ за бакалаврите от специалност „Счетоводство, финанси и дигитални приложения“; „М-бизнес“ за магистрите от МП „Дигитален маркетинг“ и „Електронна търговия“ за магистрите от МП „Предприемачество и иновации“, както и при бакалаври от специалността „Компютърно инженерство“ във Физическия факултет, водени от доц. д-р Тодор Ялъмов, г-жа Жанет Найденова, председател на БЕА, както и Емилия Христова, д-р Кирил Величков и д-р Апостол Мушмов.
Студентите получават менторска подкрепа от изявени специалисти в областта на електронната търговия, срещат се с български предприемачи и мениджъри от големи международни компании. Индиректно, от подкрепата към студентите, са се възползвали над 50 малки фамилни бизнеса, които са изградили или подобрили уеб присъствието си и дигиталния маркетинг.
„Ученето чрез правене“ поставя силен акцент върху ангажираността на студентите и представлява практически, ориентиран към задачи, процес към образованието. То се отнася до процеса, в който студентите участват активно в по-практични начини на учене при изпълнението на техните предприемачески проекти. Проектите симулират реално стартиране на електронен бизнес (електронна търговия с физически или електронни продукти), в който студентите играят ролята на предприемачи, които са в акселераторска програма и в рамките на проекта разработват работещ прототип, който тестват и за който имат стратегия за развитие.
Общо над 350 студенти са получили безплатен достъп до „Shopiko“ и техническа помощ за курсовите проекти през последната академична година, а общо през 5-те години, техният брой надхвърля 1500. През годините гост-лектори са били представители на eMAG, Mastercard, Serpact, Stenik, Superhosting, Paysera, MyPOS, ЕКОНТ, Batteryland, Golden Vision, REMIX, както и други компании като FITE, EGT, ОББ/KBC Group, MFG и т.н.
SaaS платформата „Shopiko“ беше използвана и в един от курсовете на доц. д-р Тодор Ялъмов в Университет Сока през учебната 2022/2023 г., където студентите направиха магазин за японското изкуство чигири-е.
Приносът на Стопанския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ за развитието на кадрите за е-бизнес индустрията е оценен високо от БЕА. Стопанският факултет бе приет за почетен член на Асоциацията от Управителния съвет със 100% от гласовете на заседанието през месец май 2022 г. Това решение за по-устойчива институционализация на партньорството отваря вратите за нови съвместни инициативи за предоставяне на по-висока добавена стойност за студентите и докторантите, за развиване на практически умения и провеждане на съвместни изследвания и развойна дейност.
Курсовият проект на Апостол Спасов през последната година беше електронният магазин на Софийски планетариум в „Топлоцентрала“, за което той беше отличен като студент на годината в категорията „Стопански науки“.
Обратната връзка от студентите е много важна за целия процес на обучение:
„Създадох моя онлайн магазин Chay soaps с много любов и ангажираност при изпълнението на курсовия ми проект по е-бизнес при доц. д-р Тодор Ялъмов и г-жа Жанет Найденова! Създаването на висококачествени глицеринови сапуни с истински екстракти от ароматни български билки, лечебни растения и плодове, които не съдържат вредни химикали и се грижат както за хората, така и за природата, е мое хоби. Добавих и възможност за персонализация на продуктите и съм удовлетворена от резултата, който можете да разгледате тук: http://qvto5dhh.shopiko.bg/. Благодаря за вдъхновението!“.
Chay soaps е частица природа. Chay soaps Ви предлага висококачествени глицеринови сапуни, съдържащи истински екстракти от ароматни български билки, лечебни растения и плодове. Приготвени с много старание и любов, сапуните Chay нежно почистват кожата Ви, оставяйки дълготрайно усещане за мекота. Продуктите ни не съдържат вредни химикали, защото за нас е важно да се грижим както за Вас, така и за природата“.
Николет Белитова, бакалавър „Е-бизнес“
„Много благодаря за подробния анализ на проекта, г-жо Найденова! Досега не бях получавала толкова пълноценна обратна връзка по някой от предметите. Всъщност, курсовият проект ме вдъхнови да се опитам да създам сама сайт за новия ми бизнес, който започнах тази седмица. Изпращам линк, за да видите как се получи - https://www.cresco.bg. Отново използвах платформата на Superhosting, но работих със СайтБилдър. Имам идеи и за електронна търговия, по които тепърва ще започна работа!“.
Тереза Захариева-Апостолова, МП „Управление и предприемачество“
„Благодаря за задълбочената обратна връзка, искам да се опитам да изпълня колкото се може повече от Вашите съвети, г-жо Найденова, защото за мен тази част е супер интересна и крайно нужна“.
Петър Дундев, МП „Дигитален маркетинг“
„Благодаря за отличната оценка, съветите и хубавите думи за моя проект Beyond Origami! Изработването на оригами творения беше мое хоби преди няколко години и реших, че е подходящо да го използвам за задачата. Наистина имах голям интерес към проекта и лекциите от Вашия курс, г-жо Найденова. Радвам се, че имах тази възможност да се срещна и общувам с Вас!“.
Веселина Георгиева, МП „Управление и предприемачество“