Срок за кандидатстване: 30 септември 2025 г.
Преподаватели от СУ „Св. Климент Охридски“, заедно с представители на още шест висши учебни заведения в Европа, разработиха интерактивна учебна платформа за електронно обучение, целяща да подпомогне повишаването на квалификацията на учители от началното и средното образование в шест европейски държави в областта на медийната грамотност. За България се предвижда през обучението, насрочено за учебната 2025-2026, да преминат над 200 действащи учители. Обучението се провежда на български език.
Целите, които си поставя предлаганото обучение, включват следните резултати:
- Придобиване на знания и умения, свързани с дигиталната грамотност;
- Актуализиране на знанията за съвременните медии и социални платформи, използвани от деца и младежи;
- Създаване на положителна нагласа към ролята, значението и бъдещите последствия от използването на дигиталните медии;
- Насърчаване на развитието на дигитално-медийната грамотност в класните стаи.
- Разбиране на същността и смисъла на приобщаващото образование
Учебната програма включва 60 часа, разделени на две части: 30 часа практическа работа и 30 часа самостоятелна работа.
Базирана на най-съвременните образователни рамки и изисквания на дигиталната среда, предлаганата учебна програма е структурирана в следните десет модула, които предоставят нови възможности за учене и преподаване в дигиталния свят.
- Модул 1 – Въведение в курса „УЧИТЕЛИ 4.0 НА ДИГИТАЛНАТА ЕРА“
Подробен преглед на курса, неговите цели и методологичните подходи, които стоят зад него.
- Модул 2 – Дезинформация: същност и проявления
Разграничаване на дезинформацията, изследване на ключови понятия като култура на участие, ехо камери и филтърни балони; анализ на това как дезинформацията заплашва демокрацията, демократичните институции и равноправното дигитално участие.
- Модул 3 – Дезинформация: ключови термини и дефиниции
Разгледани са основни термини в дигитално-медийната грамотност като трол, фишинг, евтина фалшификация, дълбока фалшификация и проверка. Чрез интерактивен речник и практически дейности обучаемите не само ще разберат тези понятия, но и ще развият умения за откриване и справяне с дезинформацията в дигиталния свят.
- Модул 4 – Подготовка за преподаване и учене в дигитална училищна среда
Създаване на безопасно пространство за обсъждане на чувствителни теми и разбиране на ролята на учителя в ръководенето на тези важни разговори с обучаемите.
- Модул 5 – Оценяване и измерване на дигитално-медийната грамотност в училище
Модулът предлага практически инструменти и стратегии за оценка. и подобряване на дигиталните умения на обучаемите.
- Модул 6 – Проучване на ключовите медийни практики на децата и учениците
Разбиране защо свързването с дигиталния живот на вашите ученици е важно и как техните онлайн изживявания формират светогледа им. Рамка за анализиране на техните медийни навици и интерактивни дейности, които ще им помогнат да разсъждават върху собственото си медийно поведение по забавен начин.
- Модул 7 – Преподаване на дигитално-медийна грамотност като средство за справяне с дезинформацията
Осигуряване на критични медийни умения за учениците! Подпомагане на разбирането на медийните текстове, способност за откриване на пристрастия, използване на техники за проверка на фактите и създаване на отговорно медийно съдържание, с възможност да станат активни граждани на дигиталното общество.
- Модул 8 – Изграждане на компетентности за дигитално-медийна грамотност в класната стая и училището: да станем дигитални граждани
Научаване на методи за осигуряване на основни умения за дигитално-медийна грамотност на учениците с фокус върху отговорно онлайн поведение, критично мислене и безопасни дигитални практики.
- Модул 9 – Обучаемите в цялото им многообразие
Получаване на представа за това как да се справите с многообразието в класната стая, като разберете неговата важност и това как дезинформацията влияе на различни социални групи. Включени са практически дейности, които ще помогнат за ангажирането на учениците и насърчаване на приобщаваща учебна среда.
- Модул 10 – Практически примери за планове на уроци
Запознаване с обучителен модел, който може да помогне на учителите да създават ефективни планове на уроци и да предлагат практически примери, които да бъдат използвани, адаптирани или да служат като вдъхновение за изграждане в учениците на отговорно дигитално гражданство.
Всички горепосочени модули са придружени от разнообразни методи и инструменти за обучение, които са подходящи за избраната целева група и съвпадат с целите на курса.
Учебната програма с продължителност от десет седмици ще бъде предложена четири пъти в рамките на учебната 2025-2026 година по следната схема:
01.10.-05.12.2025 – две групи по до 30 участника
01.12.2025-20.02.2026-два групи по до 30 участника
23.02-01.05.2026-две групи по до 30 участника
04.05.-10.07.2026- две групи по до 30 участника
Работата в курса е веднъж в седмицата с продължителност от 90 мин. Платформата, на която се осъществява обучението е изцяло интерактивна и позволява неограничени възможности за самостоятелна работа, включваща теоретични знания, практически упражнения и инструменти за оценяване.
Записването за курсовете се осъществява по график като кандидатите за участие трябва да посочат периода, през който желаят да участват в обучението. Попълването на групите е на принципа „ред на постъпване“, т.е. веднъж достигнали числото 30 за група за посочените периоди, записването приключва. Дните и часовете за работа ще бъдат определени при началото на всеки курс, съобразно с желанията и възможностите на участниците.
При успешно завършване на програмата участниците в обучението ще получат удостоверение, издадено от СУ, за присъдени 4 кредита, както и международен сертификат.
Заявки за участие:
Формулярът-заявка може да изтеглите оттук
Заявката се подава на следната електронна поща: ktonova@admin.uni-sofia.bg
Приемът на заявките е в срок до 30-ти септември 2025 г.
Софийският университет „Св. Климент Охридски“ обработва предоставените лични данни за целите на изпълнение на това обучение в съответствие с Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/EО (GDPR) и приетата Задължителна информация за правата на лицата по защита на личните данни, като осигурява високо ниво на защита на личните данни на своите курсисти.
Контакти за допълнителна информация:
Електронна поща: ktonova@admin.uni-sofia.bg
Телефон: 02 9308 548, 02 846 35 46