01.07.2024
В том 23 (2024) на Годишника на Стопанския факултет на СУ "Св. Климент Охридски" излезе от печат студията на проф. Теодор Седларски “Култура, щастие и парадоксът на големия избор в съвременните пазарни общества”:
Теодор Седларски, “Култура, щастие и парадоксът на големия избор в съвременните пазарни общества” (pdf)
(пълен текст на студията)
Abstract:
This article summarizes the main concepts in Barry Schwartz's book 'The Paradox of Choice: Why More is Less' in the context of the latest insights in happiness economics, the discussion of social status and the cultural dimension of individualism-collectivism in economic literature. It highlights the author's ideas related to current analytical results in behavioral and institutional research.
Key words: subjective well-being, social status, hedonic adaptation, positional goods, cognitive load, cognitive biases, heuristics, prospect theory, loss aversion, buyer’s remorse, depression, individualism, collectivism, framing, mental accounting, satisficing. subjective well-being, social status, hedonic adaptation, positional goods, cognitive load, cognitive biases, heuristics, prospect theory, loss aversion, buyer’s remorse, depression,individualism, collectivism, framing, mental accounting, satisficing.
Седларски, Т. (2024), "Култура, щастие и парадоксът на големия избор в съвременните пазарни общества", Годишник на Софийския университет "Св. Климент Охридски" - Стопански факултет, том 23, с. 219-285.