На 10 и 11 октомври 2024 г. Софийският университет „Св. Климент Охридски“ бе домакин на втората среща на партньорите, изпълняващи проект „Дигитален учител“, финансиран от Европейската комисия по програма „Еразъм +“.
Участващите организации от България, Гърция, Италия, Кипър, Полша и Румъния заедно с Европейската асоциация на медийните потребители (EAVI) и организациите “All Digital” и “Media Wise” вече втора година работят по съставянето на цялостна методология за обучение по дигитално-медийна грамотност като средство за ефективна борба с различните форми на дезинформация и фалшивите новини - явления, които освен съвременните общества като цяло, все по-често засягат училищата и образователните институции в Европа и по света.
Срещата в София, ръководена от координатора на проекта проф. Данаил Данов (Факултет по науки за образованието и изкуствата), бе открита от заместник-ректора на Софийския университет проф. д-р Соня Милева.
В обръщението си към участниците в срещата тя изрази признанието си към техните усилия, целящи да направят онлайн присъствието на деца и младежи по-етично и насочено основно в посока възходящо личностно и професионално развитие, както и благодари за доверието към Софийския университет, получил правото да бъде домакин на срещата. Към нейния призив се включи и проф. Мариос Врионидис, заместник-ректор на Европейския университет в Кипър, ръководител на проекта, според когото проектът „Дигитален учител“ е сред най-важните образователни инициативи, изпълнявани към момента в Европа.
Поздрави отправиха още деканът на Факултета по класически и нови филологии проф. д-р Гергана Петкова и президентът на EAVI и участник в проекта Паоло Челот. Факултетът по класически и нови филологии е избрал да проведе пилотно провеждане на обучението по проекта.
Основните дейности, подготвяни в рамките на тази широкомащабна инициатива, включват обучение за над 2000 действащи и бъдещи учители по различни предмети в страните, включени в консорциума. В момента участниците правят последни корекции в обучителната методология и разработват онлайн платформа, която да позволи достъп до образователното съдържание – еднакво, но предлагано на седем езика - тези на страните участници и на английски, на всички, желаещи да бъдат обучавани по програмата. Самата тя се основава на модули, насочени към учене, преподаване и оценяване на работата с дигитални инструменти в присъствена и онлайн образователна среда, анализ на медийното поведение и практики на децата в страните-участници, както и на възможностите за формиране на дигитално-медийна грамотност по различните учебни предмети.
Основна цел на проекта е и предизвикването на широк публичен дебат в Европа, включващ образователни власти и институции на всички нива, неправителствени организации, медии и лидери на общественото мнение, които заедно да допринесат за развитието на дигитално-медийната грамотност като средство в борбата с различните форми на дезинформацията и за по-активното и етично гражданско участие посредством социалните мрежи.
От българска страна в проекта са включени над десет представители на Софийския университет, които заедно с колегите си от останалите страни-участници продължават дейността си по осъществяването на инициативата и през следващата година.