Начало / Новини / Новини и събития / Практическа работилница по византийско пеене с Никола Антонов – разучаване и интерпретация на източноцърковни песнопения

   
Практическа работилница по византийско пеене с Никола Антонов – разучаване и интерпретация на източноцърковни песнопения

На 4 март 2025 г. в Кампус Изток на Факултета по науки за образованието и изкуствата на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ Катедра „Музика и мултимедийни технологии“ проведе Практическа работилница по византийско пеене – разучаване и интерпретация на източноцърковни песнопения с гост Никола Антонов.

Никола Антонов е уважаван български изследовател, преподавател и изпълнител на византийската (източноцърковната) музика. Съзнанието за високата ценност на византийската музика и изучаването на дисциплината „Източноправославна музика“ като ЗИД в програмата на Факултета по науки за образованието и изкуствата към Софийския университет беше основание за провеждането на тази практическа работилница. Тя бе открита от вокалната фолклорна формация на ФНОИ с диригент гл. ас. д-р Рая Ковачева с двуезично изпълнение на Agni Parthene/ Чистая Дево.

1-16

По думите на Никола Антонов богослужебната практика, която от съвременна гледна точка е и изкуство, става важна част на българската духовна култура и обществения живот още от приемането на източноправославното християнство с център Византия. Вследствие превеждането на византийски песнопения на старобългарски език и развитието им в църковния ритуал съобразно българските исторически и културни условия тази музика придобива и свои специфики, но основно следва византийските модели поради принадлежността на България към общността Pax Byzantino-Slavica.

1-11

След Освобождението като втора църковно-певческа практика в България навлиза „западното“ многогласно хармонично пеене и силно измества „псалтикията“ (както наричат местната източна традиция тогава), считана за проводник на гръцко влияние. Псалтикийното пеене отпада и от училищното музикално образование, включително до днес.

1-17

Никола Антонов въведе преподавателите и студентите – бъдещи учители по музика и тонрежисьори, в основните белези на византийската музика, фокусира се и върху гласовете „Варис“ (особено проблематичен за изпълнение) и Втори. Присъстващите научиха най-важното за тях и имаха възможността и сами да запеят, интерпретирайки песнопения в тези гласове.

1-15
1-13