Начало / Новини / Новини и събития / Открита бе изложбата "Когато сетивата се превръщат в теоретици/ Hommage a Bunt "

   
Открита бе изложбата "Когато сетивата се превръщат в теоретици/ Hommage a Bunt "

На 18 февруари 2025 г. в галерия „Алма Матер“ в Ректората на Софийския университет беше открита изложбата „Когато сетивата се превръщат в теоретици“ с подзаглавие „Hommage a Bunt“. Тя представя концептуални произведения на полски артисти от група 404, курирани от д-р Лидия Глуховска от Института за визуални изкуства на Жельоногорския университет.

Експозицията е свързана с идеята за portable media. Нейната форма препраща към техниката на колажа, изпробвана от авангарда, и към такива модели от периода между войните като атласа Mnemosyne на Аби Варбург или Dada-Enzyklopädie des Osiris, в които на ръба на сенсуалните знаци и творчески жестове от различни контексти се появяват смисли, които поотделно никой от тях не притежава. Това е визуален символ на демокрацията и координацията на равнопоставени гласове в дискурса за състоянието на света в епохата на постколониализма, глобализацията, разрастващите се военни конфликти, политическата радикализация и крайната демагогия, както и екологичната катастрофа.

1-1

Но това не е единствената отправна точка за кураторската концепция. Настоящата изложба напомня и за училищния вестник на стената, където децата прикрепят снимки, статии и писма за важни за тях събития. В нея е важна идеята за съавторството и многогласието. Много повече обаче тя е трансформирана детективска дъска, използвана от криминолозите за предизвикване на „мозъчна буря“ при реконструиране на процеса на престъплението. С напредването на разследването документите, поставени на нея, постепенно се променят и допълват в опит да бъде открита „истината“. Това е асоциативен и съвместно създаден от множеството участници в разследването процес. По подобен начин художниците, които подготвят творбите, не знаят какъв жест, знак или текст другите ще предадат и какви смисли за съвместен „изказ“/апел ще се появят по време на „прочита“ на всяка от тях по хоризонтала, вертикала, по различни диагонални оси и в случайни комбинации. По този начин всяко изображение се превръща в цитат в безбройна компилация от индивидуални „текстове“, които заедно се превръщат в програмен манифест за свободата на изразяване.

1-2

Таблата, върху които е представена изложбата, умишлено не са остъклени. Оставянето на рамката отворена е „топъл жест“, необичаен в изложбената практика, един поклон към Посетителите. Това е хаптична, сетивно осезаема изненадваща покана за съвместно създаване на съдържанието на художествения манифест, за отвореност към реакцията и мнението на близкия и за далечния „друг“ (позовавайки се на концепцията за хоризонтално (историческо) изкуство/„йерархически“ дискурс, разработена от познанския авангардист Пьотр Пьотровски).

1-3

Може би внимателните и смели „независими наблюдатели“ ще пожелаят да включат свои коментари? Идеята е, че това, което ще се появи на различните етапи на този колективен процес, е също толкова непредсказуемо, колкото и дебатите в едно отворено общество. Може би фотографирането на различните му фази ще разкрие различни версии на „теорията“ за съвременното ангажирано изкуство? Може би документирането им ще се превърне в двусмислен палимпсест, който предполага различни, равностойни версии на прочита на едно все още фрагментирано „цяло“? Отворената рамка е покана за участие, за определяне на собствена позиция. Да бъдем не само зрители, но винаги актьори.

1-5

В изложбата участват Кшищоф Балцеровяк, Анджей Бобровски, Марта Худе, Оскар Давицки, Стефан Фикнер, Малгожата Газда, Милена Хостило, Дорота Йонкайтис, Якуб Капрал, Мачей Козловски, Мачей Курак, Камила Лукашчек, Агнешка C. Maчковяк , Мая Михалска, Марина Мазур, Витолд Модржеевски, Гжегож Новицки, Корнел Оферски, Моника Пих, Макс Скорвайдер, Вероника Стефаняк, Пиотр Сурек, Михал Татаркевич, Радослав Влодарски, Томаш Юрек, Наталия Жихлинска.

1-2

Артистите от Група 404 (Grupa 404), която работи от 2014 г., фокусират дейността си върху социално ангажирани дейности и се занимават с изграждането на визуално послание, което е пряко свързано с формата на представяне в изкуството. Кохерентното изявление, разработено от художниците, е съвместно създадено от графичните произведения и техните контекстуални елементи (подреждане и място на представяне, социални явления, текстове). Спецификата на дейността на групата разкрива концептуално-процесуалния потенциал на изкуството, лишавайки го от стоковия му характер. Художествената дейност на групата е полезно ориентирана към промени, които активират зрителя. От самото си създаване групата развива артистичния проект "Bunt. New Expressions", отнасящ се до авангардното изкуство в контекста на съвременните проблеми на обществените отношения.

От 2014 г. художниците – графици, свързани с Група 404, предприемат редица артистични дейности (включително изложби, акции, конференции, срещи, семинари и публикации), които позволяват да се анализират промените в методите на графична артикулация.

Избрани предишни изложби, представени в различни градове в Полша:

  • „Пощенска картичка от провинцията“ в Бюро за художествени изложби (BWA), Зиелона Гура, 2025 г.;
  • „Щастие / Безнадеждност“ в галерия „Покуса“, Висбаден, 2023 г.;
  • „Нулевата държава“ в Областен музей Леон Вичулковски, Бидгошч, 2021 г.;
  • „+,-” – Hommage à Bunt et Jung Idysz“ в Музей на град Лодз, 2019 г.;
  • „Отвращение (Absmak)“ в Библиотечна галерия на университета в Зиелона Гура, 2019 г.;
  • „Проект Рефлекс“ в Областен музей Леон Вичулковски, Галерия за модерно изкуство, Бидгошч, 2015 г.;
  • „Летецът“ в гр. Познан, 2015 г.