
На 18 февруари 2025 г. в галерия „Алма Матер“ в Ректората на Софийския университет беше открита изложбата „Когато сетивата се превръщат в теоретици“ с подзаглавие „Hommage a Bunt“. Тя представя концептуални произведения на полски артисти от група 404, курирани от д-р Лидия Глуховска от Института за визуални изкуства на Жельоногорския университет.
Експозицията е свързана с идеята за portable media. Нейната форма препраща към техниката на колажа, изпробвана от авангарда, и към такива модели от периода между войните като атласа Mnemosyne на Аби Варбург или Dada-Enzyklopädie des Osiris, в които на ръба на сенсуалните знаци и творчески жестове от различни контексти се появяват смисли, които поотделно никой от тях не притежава. Това е визуален символ на демокрацията и координацията на равнопоставени гласове в дискурса за състоянието на света в епохата на постколониализма, глобализацията, разрастващите се военни конфликти, политическата радикализация и крайната демагогия, както и екологичната катастрофа.
Но това не е единствената отправна точка за кураторската концепция. Настоящата изложба напомня и за училищния вестник на стената, където децата прикрепят снимки, статии и писма за важни за тях събития. В нея е важна идеята за съавторството и многогласието. Много повече обаче тя е трансформирана детективска дъска, използвана от криминолозите за предизвикване на „мозъчна буря“ при реконструиране на процеса на престъплението. С напредването на разследването документите, поставени на нея, постепенно се променят и допълват в опит да бъде открита „истината“. Това е асоциативен и съвместно създаден от множеството участници в разследването процес. По подобен начин художниците, които подготвят творбите, не знаят какъв жест, знак или текст другите ще предадат и какви смисли за съвместен „изказ“/апел ще се появят по време на „прочита“ на всяка от тях по хоризонтала, вертикала, по различни диагонални оси и в случайни комбинации. По този начин всяко изображение се превръща в цитат в безбройна компилация от индивидуални „текстове“, които заедно се превръщат в програмен манифест за свободата на изразяване.
Таблата, върху които е представена изложбата, умишлено не са остъклени. Оставянето на рамката отворена е „топъл жест“, необичаен в изложбената практика, един поклон към Посетителите. Това е хаптична, сетивно осезаема изненадваща покана за съвместно създаване на съдържанието на художествения манифест, за отвореност към реакцията и мнението на близкия и за далечния „друг“ (позовавайки се на концепцията за хоризонтално (историческо) изкуство/„йерархически“ дискурс, разработена от познанския авангардист Пьотр Пьотровски).
Може би внимателните и смели „независими наблюдатели“ ще пожелаят да включат свои коментари? Идеята е, че това, което ще се появи на различните етапи на този колективен процес, е също толкова непредсказуемо, колкото и дебатите в едно отворено общество. Може би фотографирането на различните му фази ще разкрие различни версии на „теорията“ за съвременното ангажирано изкуство? Може би документирането им ще се превърне в двусмислен палимпсест, който предполага различни, равностойни версии на прочита на едно все още фрагментирано „цяло“? Отворената рамка е покана за участие, за определяне на собствена позиция. Да бъдем не само зрители, но винаги актьори.
В изложбата участват Кшищоф Балцеровяк, Анджей Бобровски, Марта Худе, Оскар Давицки, Стефан Фикнер, Малгожата Газда, Милена Хостило, Дорота Йонкайтис, Якуб Капрал, Мачей Козловски, Мачей Курак, Камила Лукашчек, Агнешка C. Maчковяк , Мая Михалска, Марина Мазур, Витолд Модржеевски, Гжегож Новицки, Корнел Оферски, Моника Пих, Макс Скорвайдер, Вероника Стефаняк, Пиотр Сурек, Михал Татаркевич, Радослав Влодарски, Томаш Юрек, Наталия Жихлинска.
Артистите от Група 404 (Grupa 404), която работи от 2014 г., фокусират дейността си върху социално ангажирани дейности и се занимават с изграждането на визуално послание, което е пряко свързано с формата на представяне в изкуството. Кохерентното изявление, разработено от художниците, е съвместно създадено от графичните произведения и техните контекстуални елементи (подреждане и място на представяне, социални явления, текстове). Спецификата на дейността на групата разкрива концептуално-процесуалния потенциал на изкуството, лишавайки го от стоковия му характер. Художествената дейност на групата е полезно ориентирана към промени, които активират зрителя. От самото си създаване групата развива артистичния проект "Bunt. New Expressions", отнасящ се до авангардното изкуство в контекста на съвременните проблеми на обществените отношения.
От 2014 г. художниците – графици, свързани с Група 404, предприемат редица артистични дейности (включително изложби, акции, конференции, срещи, семинари и публикации), които позволяват да се анализират промените в методите на графична артикулация.
Избрани предишни изложби, представени в различни градове в Полша:
- „Пощенска картичка от провинцията“ в Бюро за художествени изложби (BWA), Зиелона Гура, 2025 г.;
- „Щастие / Безнадеждност“ в галерия „Покуса“, Висбаден, 2023 г.;
- „Нулевата държава“ в Областен музей Леон Вичулковски, Бидгошч, 2021 г.;
- „+,-” – Hommage à Bunt et Jung Idysz“ в Музей на град Лодз, 2019 г.;
- „Отвращение (Absmak)“ в Библиотечна галерия на университета в Зиелона Гура, 2019 г.;
- „Проект Рефлекс“ в Областен музей Леон Вичулковски, Галерия за модерно изкуство, Бидгошч, 2015 г.;
- „Летецът“ в гр. Познан, 2015 г.