Начало / Новини / Календар / "Рисунката - класично и (не)романтично"

"Рисунката - класично и (не)романтично"

Галерия „Алма Матер”

Културният център на СУ „Св. Климент Охридски” и Галерия „Алма Матер” представят Изложба – рисунки "Рисунката - класично и (не)романтично". Изложбата е на студенти от специалност „Изобразително изкуство”, ФНПП, с преподавател – доц. д-р Бисера Вълева.

Можете да разгледате изложбата в периода 17 декември 2012 - 4 януари 2013 г.

Официалното откриване ще се състои на 17 декември, понеделник, 17:00 часа, галерия „Алма Матер”, Ректорат.

Участници в експозицията:

Студенти от I – IV курс от ателие „Рисунка” и художествена практика – „Рисуване и композиция”, специалност „Изобразително изкуство” на ФНПП, СУ „Св. Климент Охридски”, магистри от специалност „Педагогика и семиотика на изобразителното изкуство”, ФНПП, СУ „Св. Климент Охридски” , с ръководител доц. д-р Бисера Вълева.

Представените разработки са на хартия, в различни рисунъчни техники и формати - от щампи и учебни рисунки (в малък до среден формат) до голямоформатни рисунки, колажи и смесени техники.

Обединяващата тема на изложбата е парафраза на известното произведение на Панчо Владигеров „Класично и романтично“. Произведенията на композитора почти по правило са обединени в тематични цикли. Пластично-визуалните работи на студентите също се подчиняват на цикличност – на базата на основа, на материал, тема, лично преживяване, на преподавателска принуда.... За академичното художествено образование, рисуването е неотменна дисциплина – граматиката на изобразителната дейност, и също като граматиката то е безусловно, наложително, досадно, омразно...То е класиката и като всяка класика е предпоставка за подсъзнателно формиране на романтичност към всичко, спрямо което се бунтуваме и, което отхвърляме съзнателно. То е изгубената романтиката от несръчните щрихи на началото, от химерата за достъпност на образците, от романтичната колизия на осъзнаването ѝ, от неромантичното търсене на идентичност. Работите в изложбата са част от опитите в университетското ателие за разбиране на почерковото оличностяване в Ренесанса, през драматичната романтика на Барока, до улавянето на случайни мигове от лични творчески победи.

Пиесите за пиано на Владигеров, чието произведение е в основата (парафразата) на темата на изложбата (според критиците) правят впечатление с разгърнатата си форма, бляскава виртуозност и напрегнато развитие, като някои от тях пък са семпли и изискани миниатюри в многопланов образ.

Представяните студентски рисунки не са с бляскава форма, нито са семпли или изискани, но подсказват за съзнателно търсене на виртуозност, за напрегнат динамизъм на пластични идеи и правят впечатление с искреността си. От класическата рисунка, студентите от специалността, създават своя визуална романтична представа неотменна от заобикалящия ги неромантичен постмодернизъм.